بررسی نقوش کاشی های مسجد جامع یزد
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده ازاده شیخی
- استاد راهنما حسین مراد نژاد کاترین چرخیان
- سال انتشار 1394
چکیده
مسجد جامع یزد به شیوه آذری در دل کویر بنا شده است. پایه های اصلی مسجد را سامانیان گذاشتند. بنای گنبد خانه متعلق به دوره ایلخانیان و سر در رفیع مسجد به زمان شاهرخ و دوره تیموری است. کاشیکاری های زیبا و منحصر به فرد این مسجد دلیل شهرت این مسجد است. طاق های سراسری در شبستانها با کاشی معرق تزئین شده و همچنین تزئینات داخل و خارج گنبد و ایوان اصلی و محراب از قسمتهای مهم مسجد به شمار می روند. نمای ایوان بلند با مجموعه ای از زیباترین تزئینات کاشی معرق و نقوش اسلیمی و گیاهی و همچنین گره چینی پوشانده شده است این تزئینات با آجرهای ضربی و نقوش معلقی و کتیبه های کاشی معرق و کوفی بنایی انجام شده روی گنبد مسجد نقش گل صابونکی معقلی با ظرافت اجرا شده واین تزئینات زیبایی و عظمت این مسجد را چندین برابر کرده است.
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی نقوش نمادین شیعی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی با مسجد جامع یزد
مسجد جامع یزد یکی از مساجد سبک آذری در ایران است که بکارگیری نقوش در قالب گچبری وکاشیکاری در آن درخور تفسیر است. بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نیز که در سال 753 ه.ق احداث و در دوران حکومت صفویه، واحدهای مختلفی به آن اضافه گردیده حاوی دهها اثر بدیع در مضامین رشتههای مختلف هنری از قبیل:کاشی کاری معرق، مقرنس، گچ بری، کتیبههای نفیس، منبت کاری، نقره کاری، تذهیب و طلا کاری میباشد. محور اصلی این پژو...
متن کاملمطالعه تطبیقی نقوش گیاهی گچ¬بری¬های کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران (مسجد جامع نائین، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع اصفهان)
چکیده هنر گچبری، از جمله هنرهای تزئینی در معماری بناهای ایران است که از دیرباز زینت بخش بسیاری از کاخها و بناها قبل از دوران اسلامی و همچنین زینتبخش بناها به خصوص مساجد دوران اسلامی بوده است. از نقوش ناب در گچبری میتوان به نقوش گیاهی اشاره کرد. در دوران قبل از اسلام، در کاخهای ساسانی نمونههای متنوعی از نقوش گیاهی در گچبری دیده شده است. هدف مقاله پیشرو، شناخت و بررسی نقوش گیاهی در گچبری...
متن کاملبررسی نقوش کاشی های زرینة فام آوه از دورة ایلخانیان
طی فعالیت میدانی نجاتبخشی در بنای فضل بن سلیمان برای نخستین بار، در منطقة آوه از استان مرکزی، تعدادی بسیاری کاشیزرینفام با تاریخ قیدشده بر روی آنها (684ق) به دست آمد. در راستای شناسایی بیشتر این هنر در منطقة آوه، از طریق مطالعات کتابخانهای و میدانی و با روش توصیفی- تحلیلی، نمونههایی جهت بررسی و مطالعه انتخاب شدند. سؤالات اصلی پژوهش عبارتاند از: 1. عناصر اصلی تزیینی کاشیهای زرینفام آوه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده معماری و هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023